Playback speed
×
Share post
Share post at current time
0:00
/
0:00
Transcript
8

#4: Jelling - Dansk globalismes vugge

Gorm den Gamle og Harald Blåtand grundlagde det Jelling-dynasti som sikrede at Danmark blev en stat med en statsreligion, og lagde grundstenen til globalismen i landet.
8

Hvornår stoppede kongefamilierne med at myrde deres rivaler?

Nogle af de spørgsmål som jeg gerne vil gennemgå i videoen er:

  • Hvornår stoppede kongefamilierne/adelsfamilierne med at myrde deres rivaler og rivaliserende adelsfamilier?

  • Hvorfor vedbliver Nationalmuseets museum “Kongernes Jelling” med at fortælle “vikinge” historier, og indprente os danskere at vi skal være stolte af vores vikingefortid?

  • Hvorfor deltager historikerne i at formidle en Glücksborg-venlig version af danmarkshistorien?

  • Hvorfor regnes Middelalderen i Danmark for at gå fra 1050 til 1536, når hele det Europa der ligger syd for os regner den fra ca. 500 til 1400?

Buksevand til kongefamilien

På turen Slesvig-Holsten-Jelling gjorde jeg fire stop, og det blev der de følgende fire videoer ud af:

  1. Glückstadt (ligger ved Elben i det sydlige Holsten)

  2. Dannevirke (ligger syd for Slesvig by)

  3. Glücksborg (tæt ved Flensborg)

  4. Jelling (mellem Vejle og Billund)

I denne sidste video besøger jeg Jelling. Eller “Kongernes Jelling” som Nationalmuseet kalder dette vildt interessante sted. Man må sige at der i løbet af de fire videoer er blevet delt lidt buksevand ud til kongefamilien.




Discussion about this podcast

Illusionen om Danmark
Podcast-serien "Illusionen om Danmark"
I denne podcast-serie vil jeg dele de mange informationer som jeg støder på i mit arbejde med at afdække hvad Danmark er for et land, og hvordan det i virkeligheden fungerer. Det afdækker jeg i bøgerne i trilogien "Illusionen om Danmark" og bogen "Illusionen om Grundloven".
Jeg laver disse podcast så du kan lytte til dem på farten, og forhåbentlig blive meget klogere på dit land.
Hvis ikke vi danskere ved hvor vi står (og det gør vi desværre ikke i særlig høj grad!) hvordan kan vi så vide i hvilken retning vi skal gå?
Kend dit land og dets fortid, og du vil kunne forstå hvor du er i nutid!