Playback speed
×
Share post
Share post at current time
0:00
/
0:00
Transcript

Kik-forbi Kikhavn

Dorte Anderberg driver en sund og glad gårdbutik ved Kikhavn, Hundested, et af de smukkeste steder i Danmark. Jeg anbefaler at du 'kigger forbi' den 'vågne' butik og køber lidt sunde madvarer.

Tag en sandwich med til stranden i Kikhavn

Hvis du en dag er i Liseleje-Hundested området og beslutter dig for en tur til stranden i Kikhavn, så anbefaler jeg at du kører forbi Dorte Anderbergs hyggelige gårdbutik og café, som ligger lige på vejen ned til stranden.

Dorte laver de lækreste sunde sandwich, men giv gerne besked i forvejen, hvis du skal have med til flere end dig selv. Det tager nemlig tid og omhyggelighed at lave friske og sunde sandwich:)

Gårdbutik og café

Du kan også købe lækkert kød fra Kødsnedkeren i Vejby, håndlavede is fra Olufs, eller købe dig en kande stempelkaffe og et lækkert stykke kage, som du kan nyde i gårdhaven, hvis vejret er til det.

Dorte sælger også lam fra gården

Dorte og hendes mand har også fårehold på gården. En gang om året sælges der hele og halve lam, samt lammekøller til gårdbutikkens venner og kunder. Men du skal være hurtigt ude og skrive dig på ventelisten, for efterårets kød er allerede reserveret.

Følg med på Kik-forbis Facebook side

Kik-forbi har en hjemmeside på Facebook hvor du kan følge med i de økologiske og sunde udskejelser året rundt. Se link HER!

Du kan sågar købe mine bøger i Dortes gårdbutik;)

Men bedst af alt: Når du køber varer hos Dorte, så støtter du en af de vågne som forsøger at vise en vej frem i al den usunde og stressende kaos som Verden i tiltagende grad byder os.

Jeg vil lade nedenstående billeder fra Kik-forbi tale sit eget sprog:

Alskens sunde og økologiske lækkerier som kan købes i gårdbutikken.




Oh, by-the-way - Jorden krummer mellem Kikhavn og Tisvilde

Nede ved stranden i Kikhavn tog jeg lige nogle billeder og lidt video. Bl.a. fik jeg et godt billede af Tisvildeleje, der ligger lige under 15 km væk. Mit kameras linse var 1,75 meter over havets overflade.

Det billede jeg tog af Tisvildeleje fra Kikhavn.

Jeg fandt et rigtigt turistbillede af Tisvildeleje på nettet, hvor det samme hus kunne lokaliseres, se billedet herunder. Vær opmærksom på de letgenkendelige badehuse, som står ved stranden i Tisvilde.

Tisvilde og Tisvildeleje
Billede af Tisvildeleje Strand fundet på nettet. Bemærk det samme hvide hus med rødt tag, som på det billede jeg tog i Kikhavn. Bemærk også det gule hus, som i mellemtiden er malet hvidt i dag.

Det ses på mit billede hvordan en del af Tisvildeleje er forsvundet bag horisonten, og en del er forsvundet på grund af luftspejling. Det hus som er gult på turistbilledet er blevet malet hvidt sidenhen. Der hvor spejlingslinjen ligger kan man estimere højden til at være 12-14 meter ved det hvide/gule hus. Men korresponderer det nu med den krumningsligning som man bruger til at udregne Jordens krumning.

Et af de værktøjer der ligger online til at udregne hvor langt man kan se ifølge jordkrumningsligningen, er Omni Calculators “Earth Curvature Calculator”.

Den siger at ved en kamerahøjde på 1,75 meter og en afstand på 15 km, så skal 8,3 meter være skjult af horisonten. Det virker ikke umiddelbart til at passe med de 12-14 meter.

MEN, vi skal jo også regne den længde fra, der forsvinder af vores udsyn, pga. spejlingslinjen. Ude på det hvid/gule hus kan man se at det er ca. 4 meter under huset, der forsvinder af synsfeltet. Og så passer pengene. Igen!

Jorden er krum mellem Kikhavn og Tisvildeleje!

Citat af Flemming Blicher 27. juli 2024

Discussion about this podcast

Illusionen om Danmark
Podcast-serien "Illusionen om Danmark"
I denne podcast-serie vil jeg dele de mange informationer som jeg støder på i mit arbejde med at afdække hvad Danmark er for et land, og hvordan det i virkeligheden fungerer. Det afdækker jeg i bøgerne i trilogien "Illusionen om Danmark" og bogen "Illusionen om Grundloven".
Jeg laver disse podcast så du kan lytte til dem på farten, og forhåbentlig blive meget klogere på dit land.
Hvis ikke vi danskere ved hvor vi står (og det gør vi desværre ikke i særlig høj grad!) hvordan kan vi så vide i hvilken retning vi skal gå?
Kend dit land og dets fortid, og du vil kunne forstå hvor du er i nutid!